بهره برداری ۸۰ اثر تاریخی کشور به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شد

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور گفت: تاکنون بهره برداری از ۸۰ اثر تاریخی در استان‌ها به منظور توسعه کاربری‌های گردشگری به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شده که تا پایان سال به ۱۰۰ اثر افزایش می‌یابد.

به‌گزارش میراث‌آریا، شهاب طلایی شکری روز دوشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۳ در نشست تخصصی اقتصاد میراث‌فرهنگی ویژه بناها و اماکن تاریخی خراسان جنوبی بیان کرد: فلسفه وجودی صندوق توسعه و احیا اماکن در کشور، جلب مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران برای احیا بناهای تاریخی است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور  ادامه داد: اکنون ۲۰ اثر تاریخی کشور که قابلیت واگذاری بهره برداری به بخش خصوصی دارد در حال احیا و مرمت بوده و تا پایان سال جاری واگذار خواهد شد.

او اظهار کرد: این صندوق با هدف رشد و احیای ابنیه تاریخی و فرهنگی کشور توانسته از بدو تاسیس تا ابتدای سال گذشته یعنی ۱۷ سال، ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و تنها در سال گذشته سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال منابع جذب کند.

طلایی شکری عنوان کرد: در خراسان جنوبی ۱۳ اثر تاریخی فاخر شناسایی شده و برای واگذاری به بخش خصوصی هفته آینده فراخوان داده خواهد شد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور  اظهار کرد: تا پایان سال ۱۰ مستند از عمارت و باغ‌های فاخر کشور در ۱۰ استان نیز به‌ منظور معرفی بیشتر تهیه و منتشر خواهد شد که عمارت شریف بیرجند نیز پیگیری و افزوده می‌شود.

او عنوان کرد: در صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی پیگیر توسعه موضوع گردشگری در کشور به خصوص استان‌های کمتر برخوردار هستیم.

طلایی شکری افزود: این مهم از دولت سیزدهم در کشور آغاز شد و با نگاه وزیر جدید میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دولت چهاردهم ادامه خواهد یافت لذا این همت برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی استان‌های کم برخوردار در حوزه گردشگری بیش از گذشته وجود دارد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور یادآور شد: خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های منحصر به فردی در حوزه آثار طبیعی و تاریخی است که برای معرفی بیشتر این آثار از استان حمایت مادی و معنوی خواهیم کرد.

او با اشاره به بازدیدهای انجام شده از برخی اماکن تاریخی خراسان‌جنوبی، بیان کرد: آنچه در این استان دیدیم با آنچه تصور می‌کردیم خیلی متفاوت و منحصر به‌فرد بود.

طلایی شکری ادامه داد: همیشه بیشتر منابع به سمت مطالبات استان‌های برخوردار و شناخته شده می‌رود در حالیکه استان‌هایی مانند خراسان‌ جنوبی با ظرفیت‌های زیاد اما کمتر شناخته شده و مورد توجه قرار می‌گیرند.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور  تصریح کرد: خراسان جنوبی با دارا بودن تاریخ غنی و کهن در کنار مشاهیر و مفاخر و هفت پدر علم ایران، در حوزه گردشگری کمتر معرفی شده و در این زمینه باید بیش از پیش کار شود.

او یادآور شد: شاید همسایگی خراسان‌ جنوبی با کشور افغانستان به نوعی تصور ناامنی در مردم ایجاد کرده باشد به همین دلیل گردشگری کمتر توسعه یافته است در حالیکه این استان امن‌ترین مرز ایران را به خود اختصاص داده است.

طلایی شکری از حمایت مالی تولید محتوا برای معرفی توبافی روستای جهانی خراشاد بیرجند و همایش کویرنوردی در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: نگاه ما به استان‌هایی مثل خراسان جنوبی به هیچ وجه نگاه درآمدزایی نیست هرچند که صندوق در واقع به صورت درآمد هزینه‌ای فعال است.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با بیان اینکه بناهای تاریخی خراسان‌جنوبی به هیچ عنوان با نگاه درآمدی واگذار نخواهد شد گفت: بیشتر نگاه ما از واگذاری اماکن به بخش خصوصی حمایتی است حتی از درآمد استان‌های برخورداز نیز در این استان هزینه خواهیم کرد.

او اظهار کرد: بر اساس اختیارات صندوق احیا و بهره‌برداری، برخی اماکن تاریخی با کاربری‌های مختلف و متنوع حتی به مدت ۵۹ سال به بخش خصوصی واگذار شده است.

طلایی شکری عنوان کرد: تلاش داریم واگذاری اماکن و آثار تاریخی به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران به صورت زنجیره‌ای باشد و استان‌ها بتوانند شبکه‌های برای معرفی آثار یکدیگر باشند.

 مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور بیان کرد: امیدواریم با استفاده از کمک‌های حمایتی دولت و ظرفیتی که در بند «ب» ماده ۷۶ پایان برنامه هفتم توسعه دیده شده است بتوانیم موضوعات مختلف فرهنگی را بیشتر معرفی کنیم.

طلایی شکری با تاکید بر اینکه کم برخورداری خراسان‌ جنوبی سبقه تاریخی داشته و مربوط به چندسال اخیر نیست افزود: این استان دارای ظرفیت‌های معدنی فراوانی است که می‌توان از این ظرفیت برای توسعه گردشگری استفاده کرد.

او بیان کرد: برای توسعه گردشگری در کشور به خصوص استان‌هایی مانند خراسان‌ جنوبی دولت باید سرمایه‌گذاری کند چون نقش حمایتی دارد.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با بیان اینکه اماکن تاریخی با اولویت صنایع دستی واگذار می‌شود، گفت: جنس حمایت‌های صندوق تبلیغاتی بوده و منابع ما نسبت به سال قبل متفاوت‌تر است.

در این مراسم از پوستر چهارمین رویداد ملی همایش بوم‌گردی‌های ایران که چهارم تا هشتم آبان ماه در شهرستان فردوس برگزار می‌شود، رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403080100005
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha